פרויקט "זכרונות שורדים"

18/04/2019 06:44

פרויקט "זכרונות שורדים" בהשתתפות ותיקי הגליל שורדי השואה ותלמידי כיתה י"א במגמת תקשורת ב"הר וגיא", יצא ביום שלישי השבוע לדרך. 
איזה נוער משובח!


סיכום מפגש ראשון עם שורדי שואה בפרוייקט "זכרונות שורדים" 2.4.2019

הפרוייקט "זכרונות שורדים" מתקיים בפעם השביעית, בהשתתפות שורדי שואה מבית "ותיקי הגליל" ומפגיש אותם עם תלמידי מגמת הרדיו מבתי הספר "הר וגיא" ו"עינות ירדן", ששומעים את סיפורם, ומקליטים אותו לכדי תוכנית בת שעה, שמשודרת ברדיו קול הגליל העליון.
כהכנה לפרוייקט נפגשו התלמידים עם גלבוע דקר, עוסק בכתיבה, ומלווה בני נוער ובני הגיל השלישי בכתיבת ספרי זכרונות, לסדנה בה תרגלו התלמידים מפגש עם אדם מבוגר שהוא שורד שואה, התייחסו להקשבה, להכנת שאלות ותחקיר והתמודדות עם נושאים רגישים. 

המפגש הראשון המשותף לשנת הלימודים תשע"ז בפרוייקט התקיים בחודש אפריל בבי"ס "הר וגיא", בהשתתפות 13 תלמידי י"א ממגמת הרדיו, צוות המורים יהל אורפז ודפני לידור, ושלושה שורדי שואה מבית ותיקי הגליל: רחל וצבי שחר מעמיר, ואהרון דותן מהגושרים, יחד עם רכזת הפעילות מירי סיני.
המפגש החל במעגל הכרות, שבירת הקרח ושיתוף בזיכרונות ילדות של כל המשתתפים. 
אחריו התקיימה שיחה פתוחה בה הביעו המשתתפים, השורדים ותלמידים כאחד, את ציפיותיהם מהמפגש האישי, חששותיהם, ושיתפו ברגשותיהם על חשיבות הפרוייקט עבורם.
הנה חלק מהדברים המרגשים שנאמרו:
נטע, תלמיד: נושא השואה הוא גדול, והוא מצפה לקראת ההתמקדות בסיפור אישי של אחד, זווית אחרת ממה שלומדים או רואים בדרך כלל.
אלה, תלמידה: הפרוייקט משמעותי כי הרבה עדויות נשמעו מהעבר, והתיעוד הזה חשוב שהסיפור לא ישכח!
סיני, תלמיד: רוצה להקשיב, להבין וללמוד מהסיפור האישי, חשוב לו להפגש פנים אל פנים עם שורדי שואה, שיהיו פתוחים ויספרו את סיפורם.
גלעד, תלמיד: שמע את הסיפורים מבני משפחתו ששרדו את השואה, ורוצה להחשף לסיפורים נוספים
יובל, תלמידה: אחרי שהיתה במסע לפולין, למדה וקראה מהספרים את העדויות, חשוב לה לשמוע את הסיפור בצורה ישירה,  מאשר לעיין בעבודות ההיסטוריות. חשוב לתעד ולשמור את העדויות
יואב, תלמיד: עדיין לא יצא לפולין ומתלבט, חשוב לו לשמוע את הסיפורים של השורדים, ואולי זה יעזור לו לקבל החלטה האם לנסוע או לא
אהרון, שורד שואה: סיפורי העבר חשובים, אבל העתיד חשוב לדור הצעיר, האנטישמיות גוברת בעולם, חשוב להעביר את המסרים לדורות הבאים. אהרון עודד את יואב לצאת למסע, מניסיונו, כשהדור השלישי יצא לפולין- רק אז הבינו את גודל האירוע והזוועות.
רחל, שורדת שואה: חשוב לה לספר את סיפורה, שלא יהיו מכחישי שואה. גם היום יש אנשים שלא מכירים או יודעים מה קרה במלחמה. במשפחתם הדור השני לא התעניין בסיפור, הדור השלישי כן התעניין, ולמרות שהיו רוצים שהם יסעו לפולין- לא יצא. היום רחל מבינה שגם אם סיפורה אינו "קשה", היא יכולה להגדיר את עצמה כשורדת שואה ומלחמה.
צבי, שורד שואה: סיפר על חווית הילדות שלו מה"חדר" בפולין, שם למד קרוא וכתוב בעברית, וזה עזר לו ללמוד פולנית בתוך כמה שבועות. היום נמצא בקשר מעניין עם אישה מפולין שבזמן המלחמה הסתירו אותה והיא גדלה ללא ידיעתה שהיא יהודיה, והם משוחחים מידי שבוע דרך האינטרנט (בפולנית). צבי מתרגש לספר את סיפורו, וחושש שזמן המפגש לא יספיק- הצוות מרגיע ומעודד ושאפשר להפגש שוב לכמה זמן שצריך.
מירי סיני, רכזת הפרוייקט, בית ותיקי הגליל: שיתפה שהיא גדלה ללא סבים או סבתות בגלל השואה, ולקחה על עצמה את ריכוז הנושא בבית ותיקי הגליל, נושא שקרוב לליבה. התרשמה מאוד מהתלמידים הרגישים והקשובים, והוסיפה שזאת מצווה לשמוע את סיפור הישרדותם- כי הדור הולך ומתמעט.
יהל אורפז, מורה בבי"ס "הר וגיא": הרבה מהנוער יוצא במשלחות לפולין, והפרוייקט מוסיף להם ומעשיר את החוויה, ששמעו ממקור ראשון.

לאחר הפסקה קלה נפגשו התלמידים בצוותים עם שורד/ת, והחלו בשיחת הכרות ותחקיר ראשוני, כהכנה למפגש הבא שיערך באולפן עם כל אחד מהשורדים בנפרד ויוקלט.
עד סוף השנה יערכו התלמידים את ההקלטות לכדי תוכנית של שעה שתשודר ביום השואה הבא, תש"פ, 2020.
בסוף המפגשים האישיים התלמידים יצאו נרגשים ונפעמו מהמפגש הראשוני, וגם השורדים, שהתרשמו מההתלהבות והרגישות של התלמידים, שמחו לספר את סיפורם, והתעודדו מכך שהיה מי שיקשיב והיה מי שיספר- הרצון היה משותף והדדי.
ואני שמתי לב והבנתי, שללא קשר להמשך הפרוייקט ולהקלטות העתידיות באולפן- כל מי שנכח במפגש- כבר הרוויח זיכרון משמעותי לכל החיים.

 

רשימת הצוותים:
צבי שחר, עמיר- יובל, לשם, אסף, כנען
רחל שחר, עמיר- נטע, סיני, גלעד, טליה, רוני
אהרון דותן, הגושרים- אלה, יואב, רון, עוז

כתבה והתרגשה: זהר ליד